Training “Zaken doen tussen Nederlanders en Belgen”

Misschien geef je leiding aan een bedrijf of een team met Belgische & Nederlandse werknemers. Er wordt tijdens het zaken doen en samenwerking onderling flinke culturele verschillen ervaren. Bijvoorbeeld op het gebied van hiërarchie, communicatie en presentatie stijl. Het directe van de Nederlanders wordt wel eens verkeerd opgevat door de Belgen. Ook sluiten de Nederlanders in hun communicatie niet altijd aan bij de Belgen en vice versa!

Doel van de training

De training heeft tot doel de samenwerking tussen Belgen en Nederlanders te verbeteren. Er is meer begrip voor de verschillen, men realiseert zich de overeenkomsten en heeft een nieuw manier van samenwerken gevonden waarbij de verschillen kunnen worden benut. Het team (-gevoel) wordt sterker. Er kan weer meer gelachen worden!

Onderwerpen:

Het trainingstrajact bestaat uit 2 onderdelen:

Cultuur kennis

  • Cultuur begrijpen: wat is cultuur, hoe wordt het gevormd, uit welke elementen bestaat het? Van welke vanzelfsprekendheden ga ikzelf uit?
  • Kenmerken van de Nederlandse en Belgische cultuur (naar theorie Hofstede)
  • De invloed van de Nederlandse cultuur op presenteren, communiceren en samenwerken (o.a. hiërarchie en direct/indirecte communicatiestijl, feedback geven, relatie opbouwen)
  • De invloed van de Belgische cultuur op presenteren, communiceren en samenwerken (o.a. hiërarchie en direct/indirecte communicatiestijl, feedback geven, relatie opbouwen)

Interculturele vaardigheden

  • Een mens is geen product van alleen cultuur: diversiteitsaspecten en overeenkomsten zoeken van en met elkaar
  • Stereotypering, generalisaties en vooroordelen
  • Verschillen overbruggen: omgaan met verschillen om beter samen te werken en zaken te doen (oordeel uitstellen, vragen stellen, spiegelen van houding en stijl)
  • Praktijkvoorbeelden bespreken en naspelen
  • Is het cultuur of persoonlijke voorkeur? De dialoog openhouden met de ander door open te staan voor andere perspectieven.

Resultaat van de training:

  • Het team, bestaande uit Belgen en Nederlanders, kunnen het begrip cultuur, de cultuur verschillen maar ook de overeenkomsten onderling benoemen
  • Zij zijn zich bewust van de valkuilen van generalisatie en stereotypering van de ander
  • Zij hebben onderlinge verschillen besproken bijv., op het gebied van feedback geven, relatie opbouwen, hiërarchie en communicatiestijl. Ze hebben van de trainer en elkaar tips gekregen hoe beter aan te sluiten en effectiever te zijn.
  • De Nederlanders hebben actiepunten opgeschreven voor zichzelf hoe zij aan kunnen sluiten bij hun Belgische klanten in communicatie en presentatie stijl.
  • De Belgen zijn zich meer bewust van wat Nederlanders van hen verwachten in communicatie en samenwerking.

Vorm van de training/ methodiek

Om daadwerkelijk verandering en duurzaam resultaat en R.O.I. uit de training te halen, is het trainingstraject een blended leertraject. Blended wil zeggen: meerdere typen trainingsvormen. Traject wil zeggen: over een langere periode.

Uit onderzoek van Colombia University (2013) is gebleken dat de leer resultaten van een training het meest optimaal zijn, als er gebruikt werd gemaakt van blended learning trajecten: zowel e-learning als klassikaal en als ingegaan wordt op praktijksituaties. Dit is ook mijn ervaring.

Het leertraject bestaat uit: voorbereiding op de training d.m.v. een e-learning, een live trainingsdag (waar ook een persoonlijk communicatie actiepunten voor in de praktijk wordt gemaakt) en een opvolging van de training en van dit plan middels een coach gesprek.

E- learning:                  Deelnemers worden uitgenodigd om digitaal en in eigen tijd als voorbereiding op de training culturele kennis op te doen. De digitale leeromgeving zal cultuur kennis bevatten m.b.t cultuurmodellen, kenmerken van de Belgische en Nederlandse cultuur en een aantal artikelen over NL-Belgische samenwerking. Men sluit af met een quiz om cultuur kennis te testen.

De voorbereiding van de deelnemers op de trainingsdag met de e-learning bedraagt ongeveer 2-3 uur en vind uiterlijk een week voor de training plaats.

Live Training dag:       2 dagdelen met onderwerpen zoals hierboven omschreven.

 Opvolg gesprek:          Deelnemers krijgen n.a.v. hun eigen persoonlijke communicatie actiepunten uit de training een (verplicht) nagesprek/ coach sessie om deze op te volgen. De afspraak voor deze training wordt direct na de training gemaakt. Tijdens de sessie wordt samen teruggekeken op de uitvoering van de actiepunten. Wat is goed gelukt? Wat is nog steeds lastig? Wat zijn mogelijke aandachtspunten nog?

Lijkt je dit interessant voor jouw team of bedrijf? Neem contact op via het contact formulier of email gkeukens@mondiaaltraining.nl of bel: 0643184343

gkeukensTraining “Zaken doen tussen Nederlanders en Belgen”