Blog

Zeg, wat levert zo’n cultuur training eigenlijk op?

Ik kreeg deze week de vraag: “Wat geef jij mensen nou eigenlijk mee in je trainingen? Wat kunnen ze met jouw kennis van verschillende culturen? En wat levert het nou op?” Deze vragen kreeg ik van iemand die oprecht geïnteresseerd was in wat ik deed. Goeie vragen! Tijd voor een duidelijk antwoord want wellicht vraag jij je dat ook af.

Ik geef verschillende cultuur trainingen voor verschillende doelgroepen:

  • Cultuur- sensitief werken
  • Cultural Awareness training en
  • Working in multicultural teams/ Werken met veel diversiteit

Ik zal ze apart bespreken want ze hebben verschillende insteek en leveren wat anders op.

Deel 1: Cultuur- sensitief werken

Dus Gloria, aan de bak!
Wat doe jij nou eigenlijk bij cultuur sensitief werken trainingen en wat is het resultaat?

De mensen die deelnemen aan mijn trainingen “Cultuur- sensitief werken” zijn vaak mensen uit de zorg en welzijn sector en ervaren problemen of hebben vragen over gewoonten en gedrag van mensen uit anderen culturen. In de Randstad zijn autochtone Nederlanders inmiddels een minderheid en dus merken medewerkers en vrijwilligers steeds meer diversiteit en kleur en (cultureel) ander gedrag bij hun patiënten en cliënten. Vragen die vaak terug komen zijn:

  • Waarom word er ja gezegd in mijn gezicht maar achter mijn rug om nee gedaan?
  • Waarom komen altijd zoveel mensen mee als ik met één persoon een afspraak heb?
  • Hoe ga ik om met al die emotie van mensen uit een andere cultuur? Ik wil het vooral professioneel houden.
  • Waarom praten mensen zo wollig en komen ze niet tot de kern? Het duurt allemaal zo lang.
  • Wanneer gaan vrouwen eens voor zichzelf opkomen, hun eigen keuzes maken en hun eigen weg kiezen?
  • Moet ik rekening houden met andere man/vrouw verhoudingen?

Soms stokt het gesprek

Door deze vragen voelen mensen zich onzeker bij het werken met mensen van een andere cultuur. Er kan onbegrip zijn of ze worstelen met hun eigen oordeel over het gedrag van de ander. Vrouwen ervaren soms handelingsverlegenheid naar (islamitische) mannen. Mannen naar vrouwen met een hoofddoek. Soms stokt het gesprek met een cliënt bijvoorbeeld bij problemen in het huwelijk vanwege – mogelijk- andere culturele gebruiken of andere man/vrouw verhoudingen. Medewerkers durven niet door te vragen want willen respectvol blijven. Een hoofd vol vragen en misschien ook wel een oordeel hier en daar: dat blokkeert het vertrouwen in hun eigen kunnen en een goede samenwerking met de cliënt of patiënt.

Mijn doel voor de dag is daarom de oordelen en vragen te onderzoeken, kennis toe te voegen en vaardigheden te oefenen. Zodat mensen weer durven te vertrouwen op hun eigen kunnen.

Na de training hebben de deelnemers meer grip op dat vage begrip “cultuur”. Ze weten wat cultuur wel is en wat het niet is en hoe het prioriteiten, communicatiestijl en samenwerking beïnvloedt. Ze weten waar cultuur ophoudt en waar persoonlijkheid begint.

Aanknopingspunten om verbinding te maken

Mijn doel is ook dat deelnemers ongeacht verschil in cultuur (andere opvoeding, andere sociale omgeving) toch genoeg aanknopingspunten weten te vinden om verbinding te maken met de ander. Want door eerst vertrouwen op te bouwen, haal je je doelen beter.

Met het nastreven van deze doelen krijg je als resultaat: meer zelfvertrouwen, minder handelingsverlegenheid en meer begrip zodat professionele doelen worden gehaald met minder moeite en meer plezier.

In mijn volgende blog van december beschrijf ik hoe ik dat doe en hoe zo’n dag training Cultuur sensitief werken er uitziet.

Als je niet kan wachten en je bent geïnteresseerd, neem dan contact op:
gkeukens@mondiaaltraining.nl of bel: 0643184343. Ik hoor graag van je.

macjannekeZeg, wat levert zo’n cultuur training eigenlijk op?